وقتی چارسوق بانی خیر می شود!
بارها دیده و شنیده و خوانده ام که دوستانی به ما خرده میگیرند که ای چارسوقیان، فایده برگزاری این همه همایش و گردهمایی و جمع کردن تشکل های فعال کشوری در اینجا و آنجا و نشست و برنامه هایی از این دست چیست؟ چه فایده ای دارد؟ چه دردی دوا می کند؟ خروجی این نشست ها چیست؟ اینهمه نشستید و برخواستید که چه؟ حتی در نظری که در همین درگاه مجازی ثبت است است بیان شد که انجمن چارسوق کویر کاری به جز برگزاری این نشستهای بی خروجی نکرده و بلد هم نیست!!
تقریباً چند ماهیست خیر درج تصویر یوز ایرانی بر روی لباس ملی پوشان تیم فوتبال در جام جهانی برزیل در صدر خبرگزاری ها و رسانه هاست. حالا که فیفا کم و بیش با این طرح موافقت کرده، ایران اولین و تنها کشوری است که در طول تاریخ مسابقات جام جهانی دست به این ابتکار بی نظیر زده و برای معرفی (و احیاناً پیشگیری از انقراض) یکی از نادرترین گونه های جانوری در حال انقراض خود تصور آن را بر روی لباس بازیکنان خود حک کرده است!
همه کم و بیش از موضوع اطلاع دارند و در جریان داستان هستند. حالا این موضوع و ابتکار جالب چه ربطی به ما دارد؛ عرض میکنم!
لطفا به این متن توجه کنید: او (محمد دوریش) با تاکید بر آنکه نخستین جرقههای ایده درج لوگوی یوزپلنگ بر روی لباس تیم ملی در کارگروهی که 6 تیرماه سال جاری در یزد برگزار شد، خرده شد به CHN گفت: آن روز «آرش نورآقایی» این طرح را مطرح کرد. او معتقد است، حضور تیم ملی ایران در جام جهانی 2014 برزیل فرصت خوبی است تا بتوان از آوردگاه جام جهانی برزیل استفاده کنیم و برای حفاظت از یوز ایرانی تبلیغ انجام دهیم. این تقریبا شبیه تجربهایست که بسیاری از کشورهای دنیا داشتهاند.»
درویش افزود: «نورآقایی در آن جلسه گفت: اگر این طرح از سوی من مطرح شود شاید محیط زیستیها خیلی مرا تحویل نگیرند و بهتر است از سوی تو این مسئله مطرح شود. با طرح این ایده از سوی نورآقایی برآن شدم تا مسئله یوز را پیگیری کنم و در نهایت نخستین یادداشتم را همزمان با روز ملی یوز در 6 شهریور منتشر کردم. همان روز با معاون وقت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست تماس گرفتم و سپس به هومن جوکار زنگ زدم که مورد استقبال او قرار گرفت. در ادامه به سازمان میراث و گردشگری رفتم و این طرح را با کمیته طبیعت گردی مطرح کردم و در نهایت در قالب یک نامه به «محمد علی نجفی» رییس وقت سازمان خواستار محقق شدن این طرح شدم.» | لینک خبر |
حالا که با اظهارات جالب و خنده دار محمد علی اینانلو در برنامه دیشب 90 دوباره اخبار یوز ایرانی توجه همگان را به خود جلب کرده است، طراحان این ابتکار در مورد تاریخ و مکان و نحوۀ شکل گیری ایده این طرح سخنانی به زبان رانده اند که نکته ای در آن نهفته است!
در مصاحبه محمد درویش با CHN نخستین جرقه های این ایدۀ بی نظیر را مربوط به کارگروهی می داند که 6 تیرماه سال جاری در یزد زده شده است! آنهایی که باید بگیرند، گرفتند که منظور بنده از بیان این مطلب چیست!
جهت تنور افکار عمومی عرض می کنم، با مراجعه به آرشیو ماه تیر وبلاگ انجمن چارسوق کویر به راحتی پی خواهید برد که منظور جناب درویش، همان گردهمایی تشکلهای فعال میراث فرهنگی، گردشگری و محیط زیست است که در آن روزها توسط انجمن چارسوق کویر در یزد برگزار شد. همایش سه روزه ای که به عاملیت مستقیم و بدون واسطه انجمن چارسوق کویر اردکان (با کمک اداره کل ورزش و جوانان استان یزد) و با صرف دو ماه وقت و هزینه در هتل زنبق یزد برگزار شد. دوستانی که در آن سه روز، جانانه تلاش کردند که آن همایش کشوری آبرومندانه و در نهایت آرامش و موفقیت، به سرمنزل مقصود برسد.
بله عزیزان، انجمن چارسوق کویر افتخار می کند برگزار کننده و بانی همایشی بوده است که یکی از خروجی ها و نتایج بسیار مثبت آن، همین طرح درج تصویر یوز ایرانی بر روی لباس ملی پوشان فوتبال اعزامی به جام جهانی 2014 برزیل است که در خلال یکی از کارگاه ها توسط آرش نورآقایی مطرح شد.
آفتاب آمد دلیل آفتاب! این هم یکی از نتایج این نشستهای به تعبیر شما، آبکی!
تشکر از آرش نورآقایی و محمد درویش و همه دوستان و عزیزانی که در این چند نزدیک به 6 ماه با هزینه شخصی خود و تلاش و همت مثال زدنی خود این طرح را که در روزهای اول موردی محال تلقی میشد به سر انجام رساندند.
محمد پورروستائی اردکانی |
یوزپلنگ را نماد ایران در جام جهانی کنیم |
سقوط آزاد اینانلو |
اینانلو و سکوی شهرتی به نام یوز ایرانی! |