گزارش تصویری هشتمین نشست یزد شناسی

هشتمین نشست یزد شناسی به همت سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد و با همكاري حوزه هنري، در روز دوشنبه بيست و هفتم آذرماه سال جاري، در محل سالن اجتماعات بنياد ملي نخبگان برگزار شد. موضوع این نشست « هنر متعالی در یزد » بود. در اين نشست مباني و پيشينه هنر در يزد مورد بررسي قرار گرفت و سخنرانان از هنر و هنرمندان نامي اين ديار، سخن گفتند. سخنرانان این نشست آقایان شایق، جعفری و کارگر بودند. گزارش تصویری این نشست در ادامه مطلب...

عکس : محمّد پورروستائی اردکانی |

ادامه نوشته

بازدید برنامه ریزان آیندۀ شهر از بافت تاریخی اردکان

تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشتۀ برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور اردکان از بافت تاریخی شهر بازدید کردند. این بازدید به دعوت هادی محمودی عزیز (که خود دانشجوی همین رشته و همین دانشگاست ) صورت پذیرفت. محمودی که دبیر انجمن علمی برنامه ریزی شهری هم هست، هدف از این بازدید را آشنایی دانشجویان با نوع معماری و شیوۀ شکل گیری بافت تاریخی اردکان و نوع ساخت شهرهای قدیم اعلام کرد. راهنمایی این عزیزان بر عهدۀ رضا ملاحسینی بود و بسیاری از خانه ها، دربندها، کوچه ها و ساباطها و مسجد و تکایا مورد بازدید قرار گرفت. دیدن از بافت تاریخی و منحصر بفرد اردکان تحسین و شگفتی حاضران و خصوصا کسانی که برای اولین بار این مجموعه را میدیدند، برانگیخته بود. بقیه عکسها در ادامه مطلب...

عکس : مجتبی شاکر اردکانی |

ادامه نوشته

ارتقاء میراث فرهنگی؛ نیاز همه شهرستانهای استان

میراث فرهنگی در کشور ما از مسائل متعدد و و فراوانی رنج می برد. مشکلات فرهنگی مثل عدم آشنایی عموم مردم از وجوه ارزشمند میراث فرهنگی، چگونگی حفظ و احیاء و نگهداری آثار و یا مشکلات ساختاری مثل نقایض فراوان اداری سازمان میراث فرهنگی و کمبود بودجه ها و اعمال سلایق گوناگون و هزاران درد بی درمان دیگر .
از اساسی ترین مشکلات اداری در رابطه با مسائل میراث فرهنگی، نقص شدید ساختار اداری سازمان میراث فرهنگی است. پیشینه بسیار غنی تمدن ایران زمین و آثار فراوان تاریخی و آداب و رسوم بسیار متنوع مناطق مختلف این سرزمین و ضرورت پرداختن به صنعت پرسود گردشگری، همه و همه به سازمانی قوی، پویا و متناسب نیاز دارد که صد البته چنین ویژگی هایی در سازمان میراث فرهنگی امروز به چشم نمی آید. این مشکل به شکلی حاد در همه استانها به ویژه در استان یزد به وضوح مشاهده می شود.
میراث فرهنگی در استان یزد فقط در دو شهر یزد و ابرکوه اداره میراث فرهنگی دارد و سایر شهرستانهای استان همگی داری نمایندگی میراث فرهنگی هستند. یعنی اداره ای نیمه مستقل که همه امورات آن زیر نظر مرکز استان انجام می شود و عملاً استقلالی از خود ندارد و صد البته کارایی هم ندارد. در این نوشته فعلاً قصد بازکردن این مشکل مهم در همه استان ندارم و صرفاً به شهرستان اردکان می پردازم که خواننده محترم از باب اینکه گفته اند : مشت نمونه خربار، خود متوجه عمق این مشکل در سایر نقاط هم خواهد شد.
شهرستان اردکان از نظر تعدد بافت های تاریخی و آثار تاریخی و مناطق گردشگری یکی از شهرستانهای بهره مند استان به حساب می آید. اردکان بعد از مرکز استان یزد با دارا بودن بیش از 230 بنای ثبت شده  در فهرست آثار ملی و دارا بودن سه بافت تاریخی عمده شهرهای اردکان و عقدا و احمدآباد و همچنین بافت های منحصربفرد خرانق و شریف آباد، و دربرگرفتن بیشترین زیارتگاههای زردشتیان، و جاذبه های فراوان طبیعت گردی و دارا بودن بافت های روستایی بسیار متنوع و البته پراکنده در محدوده 24هزار کیلومتر مربعی خود، دارای نمایندگی میراث فرهنگی است که فقط سه نفر نیروی رسمی دارد و البته چند نفر کارگر قراردادی!
سوال اساسی این است که چنین اداره نحیف و کم بنیه ای چگونه می تواند بر این همه آثار تاریخی و در این وسعت گسترده جغرافیایی نظارت مستمر و فعال داشته باشد؟ این تعداد کارمند حتی برای حفاظت و حراست و احیاء فقط محدوده بافت تاریخی داخل حصار اردکان کفایت نمی کند، چه برسد به شهرستانی با این وسعت و این تعداد آثار تاریخی. همواره و در همه نوشته ها و مصاحبه هایی که در ارتباط با تخریب های میراثی شهرستان اردکان داشته ام بر این امر تاکید کرده ام که یکی از مشکلات بسیار اساسی میراث در اردکان، ساختار بسیار نامتناسب اداره میراث فرهنگی آن می باشد و با این وضعیت نمی توان توقعی از آنها داشت. نمونه هایی از این قصور تشکیلاتی را می توان در موضوع تخریب سنگ نگاره ها و یا سرقت کتیبه رباط خرگوشی و ... به وضوح مشاهده نمود. مَثَل این اداره و توان آن به کشتی می ماند که در دریاست و جای جای آن سوراخ شده و سرنشینانش هرچه می کوشند تا سوراخی را پر کنند، از سوراخی دیگر آب فوران می کند و این داستان همچنان تا غرق شدن این کشتی ادامه می یابد.
در جلسات متعددی که در حضور مسولان محلی، استانی و کشوری بوده همواره این نکته مورد تاکید قرار گرفته و مسولان نیز اظهار تاسف نموده اند. به عنوان نمونه در سه جلسه ای که با سه رئیس مختلف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به منظور بررسی مسائل میراثی شهرستان اردکان در چند سال گذشته به همت نماینده محترم اردکان، شخصاً حضور داشته ام، این مشکل مطرح و مدیران محترم هم ضمن پذیرش آن این مشکل را عمومی و نیازمند اصلاحاتی در چارت سازمانی و موافقت های معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری می دانستند و البته قول های پیگری در این خصوص نیز دادند.
اما این روزها به ناگاه خبر ارتقاء نمایندگی میراث فرهنگی در میبد به اداره سوالات متعددی در ذهنم ایجاد نمود که نکات قابل تاملی دارد که برخی از آنها را می توانم برشمارم اما قبل از آن باید بگویم این ارتقاء بسیار مناسب و خوب فرخنده است و خدا را شکر حداقل یکی از شهرستانها یک قدم به جلو رفته زیرا که همه جای ایران سرای من است؛ از این رو خوش به حال میراث میبد!

اما سوال این است که اولویت بندی چنین ارتقائی چه مبنایی داشته است؟ چرا میبد ارتقاء یافت؟ نتیجه پرس و جو های من این را نشان داد که چون میبد در مصوبات سفرهای استانی به عنوان شهر نمونه گردشگری معرفی شده این امتیاز را نیز از آن خود کرده است. اما چند نکته:

-          اول اینکه در مورد این مصوبه حرف و حدیث های فراوانی در مورد کارشناسی بودن یا نبودن وجود دارد که همان موقع اعلام کردنش هم رواج داشت و مسولین محترم که در آن جلسه بودند هم بهتر می دانند. البته این به معنی چشم پوشی از تاریخ بسیار کهن و غنی میبد به هیچ عنوان نیست که کسی نمی تواند این پیشینه تاریخی را انکار کند. لااقل این نویسنده در نوشته های پیشین خود همواره به این موضوع اعتراف داشته است. به عنوان مثال اینجا را ببینید؛

-          شهر میبد علاوه بر نمایندگی میراث فرهنگی، پایگاه پژوهشی فعالی نیز دارد که البته در سالهای قبل فعالتر بوده و عملاً میراث فرهنگی در میبد دو نمایندگی نسبتاً مجزا داشته است. علی رغم سالها پیگیری برای راه اندازی این پایگاه در شهرستان اردکان، دو سال پیش با فشارهای فراوان این پایگاه در اردکان هم راه اندازی شد البته فقط در حد یک تابلو!!

-          بحث مهمتر اینکه تعداد آثار تاریخی در شهرستان میبد چند عدد است؟ کل وسعت آنجا چقدر است؟ تنوع روستایی و طبیعی و گردشگری شهرستان میبد تا چه اندازه است؟ همین وضعیت در شهرستان اردکان چگونه است؟

-          این حب و بغض و ناسیونالیسم بازی نیست!! یک رابطه منطقی و دو دو تایی است! از اول هم گفتم کار بسیار پسندیده ای رخ داده که میراث میبد ارتقاء پیدا کرده اما اولویت بندی ها منطقی نیست! غالب آثار تاریخی میبد در مرکز شهر آن است و پراکندگی آثار آن نسبت به شهرستانی مثل اردکان و یا طبس بسیار فشرده و به هم پیوسته است. مسولان محترم چه فکری برای سایر شهرستانها دارید؟

-          در این خبر آمده بود که ارتقاء تشکیلات اداری میراث فرهنگی میبد با توجه به گستردگی زمینه‌های تاریخی و میراث و ابنیه فرهنگی و صنایع دستی بی‌بدیل و پتانسیل‌های بالقوه گردشگری اين شهرستان و به دنبال درخواست‌های مردمی و تلاش ها و پیگیری های مستمر مسئولان صورت گرفته است، این ملاکها که به صورت قوی ترش در شهرهای دیگر هم هست! درخواست های مردمی و پیگیری مستمر مسولان را که شخصاً بارها دیده ام!

-          مسولان محترم شهرستان اردکان مخصوصاً جناب آقای تابش عزیز که دغدغه میراثی دارید و رابطه خوبی هم با روسای سازمان میراث فرهنگی در تهران دارید، صورتجلسات نشست های قبلی موجود می باشد. شما را بخدا کاری کنید تا یک مشکل لااقل حل شود و ساختار اداری متناسب تر شود. پیگیری مردمی صدباره دیگر از ما، پیگیری های مستمر مسولان از شما!! ببینیم این مشکل حل خواهد شد یا نه؟!

هر خواننده محترمی که این سطور را خواند می تواند برداشت های خود را از آن داشته باشد اما این نوشته از نظر نویسنده آن حاوی سه نکته اساسی است:

-          تبریک به مردم میراث دوست شهر کهن و تاریخی میبد به واسطه این ارتقاء؛

-          ضرورت ارتقاء همه نمایندگی های میراث فرهنگی در همه شهرستانها به اداره ای مستقل؛

-          لزوم توجه به اولویت ها و تلنگر زدن به مردم و مسولان اردکانی در خصوص ضرورت اتفاق این مهم.

امیدوارم نوشته ای کوتاه نظرانه نبوده باشد و کاش برخی آن را آنگونه که خود می اندیشیند تفسیر نکنند!

رضا ملاحسینی اردکانی |
دبیر انجمن چارسوق کویر |

 

نگارخانه | 17

ارگ تاریخی خرانق |
منوچهر بهمنی |

بازدید تعدادی از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی

 پنج شنبۀ هفته گذشته حدود 50 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از اماکن تاریخی اردکان بازدید کردند. راهنمایی این عزیزان بر عهده مجتبی شاکر بود و در طول مسیر گردشگری توضیحات لازم را به دانشجویان ارائه می داد. آسیاب آبی دژگ، بازار چارسوق، کوچ آشتی کنان، خانه های خاتمی و افضلی و مجموعه میدان چرخاب از جمله اماکنی بود که از آن بازدید به عمل آمد.


۵ آیین عاشورایی یزد در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شد. |
ثبت ۵ آیین عاشورایی یزد / گام اول برای تبدیل شدن به شهر توریستی مذهبی |
اما در فهرست آثار ثبتی ارائه شده فقط ۳ اثر به ثبت رسیده است. مشاهده لیست کامل آثار ثبتی |

 

هشتمين نشست يزدشناسي با موضوع" هنر متعالي در يزد "برگزار مي شود.

به همت سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد و با همكاري حوزه هنري، هشتمين نشست از سلسله گفتگوهاي يزدشناسي در روز دوشنبه بيست و هفتم آذرماه سال جاري، در محل سالن اجتماعات بنياد ملي نخبگان برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد، در راستاي حفظ و نهادينه كردن فرهنگ و تاريخ غني يزد و به منظور انتقال گنجينه عظيم دستاوردهاي آبا و اجدادي، هشتمين نشست از سلسله گفتگوهاي يزدشناسي با موضوع «هنر متعالي در يزد» قرار است از ساعت 18روز دوشنبه بيست و هفتم آذرماه سال جاري در محل سالن اجتماعات بنياد ملي نخبگان واقع در بلوار دانشجو، روبروي پارك شادي برگزار شود. در اين نشست مباني و پيشينه هنر در يزد مورد بررسي قرار خواهد گرفت و سخنرانان از هنر و هنرمندان نامي اين ديار، سخن خواهند گفت.
به گفته محمدرضا ملك­ثابت، مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد، سلسله نشست هاي يزدشناسي به صورت ماهانه برگزار مي شود و در هر نشست، يكي از ابعاد و ويژگي­هاي خاص استان يزد مورد بررسي قرار مي­گيرد. در اين نشست آقايان دكتر شايق، دكتر جعفري و استاد كارگر شوركي در مورد هنر متعالي در يزد، به ايراد سخن خواهند پرداخت.از عموم علاقمندان براي حضور در اين نشست و خصوصاً از كارشناسان و هنرمندان براي شركت در بخش " بحث و نظر" دعوت شده است.


مثل هفت دوره قبل، انجمن چارسوق کویر در این نشست شرکت خواهد کرد. سرویس ایاب و ذهاب رایگان، ساعت ۱۷ روز دوشنبه از محل خانه تاریخی تقدیری حرکت خواهد کرد. دوستان و علاقه مندان به شرکت در این دوره می توانند جهت ثبت نام یک پیامک بدون متن به شماره ۰۹۳۶۶۰۹۷۰۹۹ارسال نمایند. شرکت برای عموم آزاد است.

 

گردونه خورشید؛ از دل تاریخ ایران باستان تا نماد آلمان نازی!

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث: صلیب شکسته، گردونه خورشید، یا بر اساس نام باستانی آن «سواستیکا» یک چلیپا با شاخه‌های 90 درجه به سمت راست یا چپ است. که معمولاً با جهت افقی یا گوشه‌هایی با زاویه 45 درجه است. این نماد در تاریخ کهن اروپا و همچنین آثار کشف شده از فرهنگ‌های هند و اروپایی مانند هند و آریایی٬ ایرانی٬ هیتی‌ها٬ سلتی‌ها و یونانی‌ها به چشم می‌خورد. با این حال اولین نمونه‌های استفاده از چلیپای شکسته مربوط به تعدادی سفال یافت شده در استان خوزستان در ایران در 5 هزار سال قبل از میلاد است.
محمد ناصری فرد نویسنده کتاب سنگ‌نگاره‌های ایران در این باره می‌گوید: در ایران باستان این نشان مقدس را گردونه مهر می‌گفتند. نقش‌های متعدد صلیب شکسته یا گردونه‌ی مهر در نقاط مختلف ایران کشف شده است. گردونه‌ی مهر واژه‌ی سواستیکا برگرفته از زبان سانسکریت و آمیزه‌ای از سو، هست و هستی است. سواستیکا هم‌چنین نشانه آب، خاک، باد، آتش یا خورشید و خوش اقبالی هم به حساب می‌آمد. این نماد در میان سنگ‌نگاره‌های ایران (5000 ق.م) و طرح روی سفالینه‌های ایران (3000 ق.م) به صورت متعدد دیده می‌شود.

 بر اساس اطلاعاتی که این کارشناس داده است، گردونه خورشید بر روی سنگ‌نگاره‌های بسیاری در گوشه و کنار ایران نیز دیده شده است. تاکنون سنگ‌نگاره‌هایی در کردستان، بیرجند و تیمره در استان مرکزی با نقش گردونه خورشید دیده شده‌اند. هم‌چنین یک گردنبند ایرانی کشف شده در استان گیلان که دارای قدمتی در حدود یک هزار سال قبل از میلاد است و امروزه در موزۀ ملی نگهداری می‌شود نیز نماد گردونه مهر دیده می‌شود.

  سواستیکا از واژه سانسکریت "svastika" مشتق شده و به معنای خوب برای بودن است. در فرهنگ هند و اروپایی، این نشان بر روی اشیا یا مردم ایجاد می‌شد تا بر ایشان شانس بیاورد. این نشان برای هزاران سال متداول بوده است، خصوصاً به عنوان یک نماد هند در کتاب‌های مقدس، به معنای بخت، برهما یا سامسارا (تولد دوباره). امروزه این نشان معمولاً در آثار هنری هندی و معماری کنونی و باستانی هندو و نیز در خرابه‌های شهر تاریخی تروآ دیده می‌شود.
چلیپای شکسته در بسیاری از هنرها و طراحی‌های تاریخ بشری پدیدار می‌باشد، نشان بسیاری از چیزها، هم‌چون خوش اقبالی، خورشید در آئین مهرپرستی، برهما یا هندوها بود. در روزگار باستان، صلیب شکسته در بین سومری‌ها، سلت‌ها و یونانی‌ها استفاده می‌شد. در غرب امّا، چلیپای شکسته با نام سواستیکا به عنوان نماد نازیسم شناخته می‌شود (به خاطر آن که به عنوان نشان حزب ملی کارگران سوسیالیست آلمان به‌کار می‌رفت). پس از جنگ جهانی دوم، این نماد وجهه بدنامی در غرب پیدا کرده‌ است. چرا که حزب نازی آلمان در سال 1920 میلادی این نشان را نمادی برای خود قرارداد. این نشان در پرچم‌ها، مدال‌ها و بازوبندهای این حزب مورد استفاده وسیع قرار گرفت.

  بدنامی حزب نازی آلمان برای این نماد به اندازه‌ای بود که حالا استفاده از آن در بسیاری از کشورهای جهان کاری خلاق قانون و برابر با زندان رفتن است. به عنوان مثال در کشور آلمان استفاده از این نماد که تداعی کننده نشان‌ها و پرچم‌های مربوط به حزب نازی آلمان است ممنوع و در آلمان جرم تلقی می‌شود. این کار ممکن است منجر به حداکثر 3 سال زندان یا پرداخت جریمهٔ نقدی شود. هم‌چنین در لهستان نشان دادن عمومی علامت نازی‌های آلمان شامل صلیب شکسته یک جرم کیفری با 2 سال زندانی است. در برزیل نیز استفاده از صلیب شکسته یا هر چیزی دیگری که اشاره به نازی‌های آلمان داشته باشد از سال 1989 تاکنون جرم تلقی شده و در بهترین حالت از 2 تا 5 سال زندانی دارد.


   مراسم عزاداری تکیه سادات اخوی تهران میراث ملی شد |

 

ششمین شورای عالی ثبت شروع به کار کرد. ثبت آیینهای عاشورایی فعلا پیشتاز است.

 

 
 

میلشبار اردکان در یک نگاه

هر چه فکر کردم که شرکت میلشبار و گاو و گاوداری، چه ربطی به مقولۀ میراث فرهنگی و گردشگری و اهداف انجمن چارسوق کویر دارد، ذهنم به جایی قد نداد! البته به سرنخهای خنده داری در مورد تشابه نوع مدیریت یک واحد گاوداری و سازمان میراث فرهنگی، رسیدم که از بیان آن در اینجا عاجزم!! اما از طرفی حیفم آمد عکسهای بازدید از میلشبار را برای تماشا در اینجا قرار ندهم. ولی این را هم بگویم که با توجه به اینکه بحث گردشگری صنعتی مدتیست مورد بررسی و توجه این انجمن قرار گرفته، شرکت میلشبار اردکان هم می تواند در کنار سایر صنایع (هرچند که این شرکت بیشتر کشاورزی و دامپروری است تا صنعتی) هدف خوب و جالبی برای مقصود فوق به حساب آید، شاید!
اگر مثل من مجبور بودید هر روز دوبار از کنار این مجتمع عبور کنید (و بوی بد آن را تحمل کنید) و یک دوست چارسوقی هم داشتید که در آنجا مشغول به کار بود، شاید کنجکاو می شدید یکبار هم که شده وارد آنجا شده و ببینید چه خبر است. هادی دلیلی در میلشبار هم حسابدار و مسئول امور مالی است و هم سمتی در هیئت مدیره دارد و این یعنی در هماهنگی برای ورود مشکلی نیست.
شرکت میلشبار از قدیمی ترین واحدهای تولیدی در اردکان است. مجوز تاسیس این واحد در سال 1356 جهت فعالیت در دو حوزۀ کشاورزی و دامپروری صادر شده است. در این واحد 180 هکتاری بیش از 49 نفر مشغول بکار هستند و جالب است بدانید که بیش از 60 نفر تاکنون بازنشسته شده اند. هم اکنون 811 عدد گاو در این واحد نگهداری می شود که روزانه 8 تن شیر و ماهانه 9 تن گوشت، خروجی آن است. آب کشاورزی این واحد از سه حلقه چاه تامین می شود و سالانه 70 تن گندم بذری و به اندازۀ مصرف واحد دامپروری، یونجه تولید می شود.
هادی عزیز و همکارش محمد حیدری، در طول مسیر راهنمای ما بودند و به سوالات عجیب و غریب! ما پاسخ میدادند. گاوها هر کدام بر طبق سن، باروری، میزان شیردهی و جنسیت در قسمتهایی جداگانه نگهداری می شوند که به هر یک از این واحد ها « بهار بند » گفته می شود. تمام مراحل باروری، زایمان، نگهداری گوساله ها، شیردوشی و تیمار گاوها با انظباطی خاص انجام می شود و بی نظمی در هیچ یک از این مراحل جایی ندارد. سر ساعت به گاوها خوراک داده می شود و روزانه سه مرتبه راس ساعت مشخصی عملیات شیردوشی که کاملا هم مکانیزه است، صورت می پذیرد. داستان تامین خوراک مورد نیاز این واحد و خصوصا نوع شیردوشی گاوها بسیار جالب و دیدنی است. سخن پیرامون این موضوع زیاد است که در این مجال هم نمی گنجد. دست آخر هم با شیر داغ و تازه از ما پذیرایی شد. شما را به دیدن عکسهایی از این واحد دعوت می کنم.

محمّد پورروستائی اردکانی |
عکس:امیر دهستانی اردکانی |

ادامه نوشته

برگزاری اولین کنگره شعر آیینی بزرگداشت "شفق"

اولین کنگره شعر آیینی شفق فردا آغاز به کار می‌کند نخستین کنگره شعر آیینی شفق صبح فردا دوشنبه با حضور رئیس حوزه هنری در تهران آغاز به کار می‌کند.
به گزارش خبرنگار مهر، نخستین کنگره شعر آیینی شفق با پاسداشت مرحوم آیت الله محمد حسین بهجتی شفق دوشنبه 20 آذر در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

این مراسم به مدت 2 روز در تهران و قم برگزار می‌شود که کنگره فردا با سخنرانی محسن مومنی رئیس حوزه هنری در تهران آغاز به کار خواهد کرد.
در ادامه و پس از پخش مستندی درباره زندگی مرحوم آیت‌الله شفق، میزگرد بررسی و آسیب‌شناسی شعر آیینی عاشورایی با حضور سیدعلی موسوی گرمارودی، قربان ولیئی، محمد‌رضا سنگری و محمد‌علی مجاهدی برگزار خواهد شد.
این کنگره در روز نخست و در بخش دوم از ساعت 15 روز دوشنبه در تالار سوره و با شعرخوانی حاج علی انسانی شاعر اهل‌ بیت (ع) آغاز می‌شود و در ادامه و پس از سخنرانی دبیر جشنواره و شعرخوانی برگزیدگان این کنگره و قرائت یک مقاله برگزیده در بخش پژوهش، به 5 نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود.
نخستین کنگره شعر آیینی شفق در دومین روز از برگزاری خود نیز روز سه‌شنبه 21 آذر در شهر مقدس قم ادامه پیدا می‌کند و از ساعت 18 در سالن همایش‌های دفتر سازمان تبلیغات اسلامی این شهر مراسم اختتامیه کنگره برگزار خواهد شد.
در این مراسم 7 نفر از برگزیدگان و 5 نفر از شعرای روحانی شهر قم نیز به شعرخوانی می پردازند.

گزارش تصویری نخستین همایش تجلیل از پیرغلامان اباعبدالله(ع) شهرستان اردکان


بقیه عکسها در ادامه مطلب....

ادامه نوشته

نگارخانه | 16 - ریگ زیبای زرین از لنز دوربین حسین حائری اردکانی

قول داده بودیم قسمتی از زیبایی های ریگ منحصر به فرد زرین را به در این وبلاگ قرار دهیم. الوعده وفا...
همه خوانندگان محترم را به تماشای منتخبی از عکسهای سفر اخیر به ریگ زرین دعوت می کنیم.

| بقیه عکسها در ادامه مطلب...

ادامه نوشته

اولین همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی شهرستان اردکان

روزگاری جویندگان وصال و عاشقان کهنسال چون حبیب بن مظاهر و بریر بن خضیر (علیهما السلام) در بازار محبت اربابشان ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) خضاب خون خریدند و انصار شیب الخضیب شدند...
و امروز این پیرغلامان امام حسین (علیه السلام) هستند که با گرد خدمت به آستان قدس حسینی محاسن سفید نموده و عمر مدیدی مصروف داشته اند تا به همت جاودانه خویش ثابت کنند که از عاشورای امام حسین تا قلب های عاشورای فاصله نیست.
برماست که از کوچه دلهای بی قرارتان تا کربلا راه بپیمایم.
به گزارش روابط عمومی شهرداری اردکان این همایش برای اولین بار به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر اردکان جمعه مورخ 1391/09/17 مصادف با 22 محرم الحرام ساعت 17/30 در کانون تربیتی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. محمودی افزود: تجلیل از شخصیت های برجسته ای که ده ها سال از عمر پر برکت خود را در خدمت ترویج مکتب امام حسین (ع) بوده اند. تجلیل از فرهنگ متعالی و حیات بخش عاشورا است و مقرر شد طی جلسات هم اندیشی برگزاری این آئین از 15 نفر از پیرغلامان شهرستان اردکان به نحوی شایسته تجلیل به عمل آید.



هر چند شاید کمی دیر، اما بسیار کار شایسته و به جایی است که جا دارد از شهرداری و شورای اسلامی شهر اردکان تقدیر شود.
لازم به ذکر است در اسفند سال ۱۳۸۹ و در خلال برگزاری دومین جشنواره فرهنگی ـ هنری اردکان یادگار ماندگار، (که توسط انجمن چارسوق کویر برگزار شد) انجمن چارسوق کویر از سه تن از پیرغلامان اباعبدالله حسین (ع) تجلیل کرد. در آن همایش به آقایان حاج عباس ابومحمدی، حاج حسن شاکر (درویش)، و حاج حسین صحرائی اردکانی (درویش)، از طرف انجمن چارسوق کویر لوح تقدیر و هدیه ای ناچیز اهدا شد و از مقام شامخشان تجلیل به عمل آمد.
متاسفانه امروز دوتن از این سه نفر ( آقایان ابومحمدی و صحرائی) در قید حیات نیستند که مورد تجلیل واقع شوند! خدایشان رحمت کناد...
بسیار ناراحتیم از این موضوع و خرسندیم از اینکه حداقل خیلی زودتر از مسئولین شهر آنها را دیدیم!!!
به این دلیل در ابتدای متنم نوشتم :شاید کمی دیر ...
اما ماهی را هر وقت از آب بگیری ...

پیگیری تخریب سنگ‌نگاره‌های 10هزار ساله‌ی اردکان در دادگاه

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: مظنونان به تخریب سنگ‌نگاره‌های حدود 10هزار ساله در شهرستان اردکان تحت پیگرد قانون هستند. سامان کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به طرح شکایت از مظنونان این تخریب در دستگاه قضایی استان یزد،‌ بیان کرد: بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در حال پیگیری این پرونده در دادگاه است.
وی با اشاره به تحت حفاظت بودن سنگ‌نگاره‌های اردکان در موزه‌ی فرهنگ این شهرستان‌، اظهار کرد: در حال بررسی برای مشخص کردن یک مکان با هدف نگهداری و حفاظت کامل از سنگ‌نگاره‌ها هستیم. بعد از مشخص شدن مکان، امکان دیدن آن‌ها فراهم خواهد شد.
او افزود: عملیات مرمت اضطراری و حفاظت از این سنگ‌نگاره‌های تاریخی در اسراع وقت انجام می‌شود.
به گزارش ایسنا،‌ اواسط آبان‌ماه امسال فردی با لودر محوطه‌ای تاریخی در نزدیکی روستای حسین‌آباد شهرستان اردکان را با هدف پیدا کردن معدن سنگ تخریب کرد.
در این محوطه 12 سنگ‌نگاره شامل 52 نقاشی از صحنه‌های شکار بزکوهی‌، یوزپلنگ و نقوش باستانی با قدمتی حدود پنج تا ده هزار سال وجود داشتند. بعد از تخریب، سنگ‌نگاره‌ها روی یکدیگر دپو شده بودند که با بررسی کارشناسان میراث فرهنگی، شناسایی و به شهرستان اردکان منتقل شدند.

.: اصل خبر :.


مسئولین محترم میراث فرهنگی استان،‌ به مکانی خارج از شهر اردکان نیاندیشید، لطفاْ!

سنگها هم عاشق می شوند!

بسیار گفته اند و شنیده ایم از قصۀ دل دادگی ها، دلدادگی عاشق و معشوق، انسان به انسان، انسان به حیوان، حیوان به انسان و حتی انسان به اشیاء! اما کم است داستان دل دادگی اشیاء به انسان...!
کم هست ، اما هست و اگر بوده در اسطوره ها و باور ها جای داشته و مگر می توان نقش پررنگ «اسطوره » و صد البته « باور » را در زندگی انسانها نادیده گرفت، حتی اکنون که به اصطلاح، مدرن و امروزی شده ایم. در این بین اما باورهایی که رنگ و بوی « مذهب » به خود گرفته اند جایگاه مستدل و والاتری دارند و به « واقیعت » نزدیکترند تا اسطوره!
یک طرف داستان دلدادگی امروز ما « انسان » است. انسانی که با دیگر انسانها فرقش از زمین تا آسمان است! آدمی که به معنای واقع کلمه « دلداده » بود. دلدادۀ خدا و تسلیم بود، تسلیم خدا، و این بارزترین دلیلی است که بین او و سایر انسانها فرقی قائل شدم به اندازۀ فاصلۀ زمین تا آسمان!
طرف دیگر این داستان اما « شی ء » است، شی ای به نام « سنگ »، همان که گاهی صفت قلب انسانهایی می شود که « احساس » ندارند، هم او که به ضمختی و عدم انعطاف متّهم است، بگذریم...!
چندی پیش ( اسفند 90 ) به همراه دوستان به روستای « هفتهر » از توابع شهرستان صدوق! رفتم. در اثنای گشت و گذار در کوچه پس کوچه ها، به حسینیۀ روستا رسیدم. حسینیه حدوداً در مرکز روستا واقع شده است. در کنار دیوار حسینیه، قفسی فلزی قرار داشت که نظرم را به خود جلب کرد. مثل این بود که برای حفاظت از چیزی این کار را کرده بودند. جلوتر که رفتم چیزی داخل آن نبود و فقط تکه سنگی از پشت نرده ها پیدا بود که در کنار دیوار اصلی قرار داشت. دلیل این کار را نفهمیدم تا اینکه تابلویی را دیدیم که توجهم را جلب کرد. روی این تابلوی « سبز » رنگ یک دوبیتی نوشته شده بود:

من سنگم و از کوه مقابل هستم            با یاد حسین(ع) ز قلب کوه بشکستم
با پــای خودم آمده ام تـا اینجـا             اینجــا به عـزا خـانـۀ او پیوستـم

بقیه در ادامه مطلب...

 

ادامه نوشته

خانه شهید عاصی زاده به مجموعه فرهنگی و خانه شهید اردکان تبدیل می شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، حجت الاسلام و المسلمین " سيد محمد حسینی" امام جمعه اردکان در جلسه‌اي كه به منظور بحث و بررسي پيرامون چگونگی تغییر کاربری منزل مادری و محل تولد و تربیت شهید عاصی‌زاده به مجموعه فرهنگی و خانه شهید اردکان در دفتر امام جمعه برگزار شد، با اشاره به نقش مهمی که شهید عاصی زاده در ساختن تاریخ مردان بزرگ اردکان و ایران زمین ایفا نموده است، گفت: تاریخ نام شهداء و بزرگانی چون شهید عاصی زاده را درخود نگه می‌دارد و هیچ زمانی این عناوین به فراموشی سپرده نخواهد شد، اما شاید کارهایی که برای شهدا انجام می‌شود تماماً محفوظ نماند، پس باید برای شهداء طوری کار کرد که شایسته عظمت‌شان باشد، آنوقت می‌توان به آیندگان بالید که ما هم عصر بزرگانی چون عاصی‌زاده و سایر شهداء بوده‌ایم.
وي با مدنظر قرار دادن این که حفظ خاطرات شهداء و تریج آن بهترین راه برای برون رفت از معظلات فرهنگی در اجتماع امروز است، تصریح نمود: این خاطرات از یک سو حقانیت شهدای ما را که از طبقات ضعیف اجتماع و معمولی بودند به اثبات می رساند و از سوی دیگر راه‌های رشدو تعالی معنوی آنان را به نمایش می‌گذارد که این دو موضوع در تلفیق با هم، نوش‌داروی بسیاری از دردها و زخم‌های فکری است که امروزه جوانان ما به آن دچار هستند.

سردار "فیض" مشاور مسئول بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور نيز در اين نشست به تبیین ابعاد شخصیتی شهید عاصی زاده پرداخت و آمادگی خود را برای حمایت از طرح تغییر کاربری منزل شهید عاصی زاده اعلام نمود.

به گفته‌ي "احمد كمالي" فرماندار اردکان این پروژه فرهنگی از ناحیه اعتبارات شهرداری و پس از تصویب در شورای اسلامی شهر اردکان به اجرا در خواهد آمد که مشتمل بر موزه، نمایشگاه، سالن اجتماعات و ...خواهد بود و مورد استفاده مجموعه‌های مختلف فرهنگی که در زمینه تفحص آثار و سیره شهدا فعالیت می‌کنند، قرار خواهد گرفت.

یزد در نوبت ثبت میراث جهان اسلام

محور فرهنگی یزد زودتر از بافت تاریخی شهر در راه ثبت جهانی گام می‌گذارد

 

اختصاص 2 نشان بين‌المللي مرغوبيت به آثار صنايع دستي يزد

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي استان يزد از اختصاص 2 نشان بين‌المللي مرغوبيت صنايع دستي به آثار اين استان خبر داد.

«محمد بهشتي نژاد» در گفت‌وگو با ميراث آريا (chtn)، با اعلام اين خبر افزود: از 5 اثر حائز نشان ملي صنايع دستي استان يزد که براي شرکت در جلسه داوري يونسکو ارسال شده بود، 2 اثر موفق به دريافت مهر اصالت شدند.
وي افزود: اين آثار شامل تکه دوزي گليم و جاجيم از فرهاد شيخ‌عليشاهي و حکاکي روي مس و نقره از عليرضا دهقاني محمودآبادي است.

اين مقام مسوول يادآور شد: هنرمندان و صنعتگران اين آثار، از مزايايي همچون گواهي مرغوبيت، آموزش و ظرفيت‌سازي، شرکت در نمايشگاه‌ها و حق تأليف بهره‌مند مي‌شوند.
مراسم داوري نشان بين‌المللي مرغوبيت صنايع دستي (مهر اصالت) به ميزباني ايران در هتل لاله تهران برگزار شد

.: مشاهده اصل خبر:.

نگارخانه | 15


حسینیه بازارنو ـ اردکان |
حامد دهقان |


سازمان میراث فرهنگی٬ امکاناتی محدود و مسئولیتی عظیم

آداب و مراسمات محرم در اردکان قدیم ،با محوریت کتاب فرهنگ عامه اردکان

 

سنگ آب:
 از جمله مراسم خاصی که که در دهه اول محرم در میدانهای کوشکنو ،بازارنو وچرخاب صورت می گرفت پر کردن سنگ آب بود، به این صورت که تشت های بزرگ کنده کاری شده را روی چهارپایه های چوبی قرار میدادند و دردهه محرم برای رضای خدا و یاد لب تشنگان صحرای کربلا هر کس با کوزه یا سطل از آب انبار میدان آب می اورد و در آن می ریخت .مراسم گذاشتن تشت با سلام و صلوات انجام میگرفت و پس از پایان عزاداری مجددا تشت را به اتاق حسینیه بر می گردانند و تا محرم سال بعد بیرون نمی آوردند.
تکیه بندی:
مردم اردکان آذین بندی وسیاه پوش کردن تکیه ها و حسینیه ها را از روز اول محرم شروع میکردند. ابتدا در اتاق حسینیه را می گشایند و متخصصان تزیین جمع می شوند و هرکس ابزار و وسایل خود را بر می گیرد. این گروه شامل نخل بند، غرفه بند و تکیه بند هستند و هر دسته سعی می کنند نتیجه کار خود را به نحو مطلوبی ارائه کند.
برای تزیین هر قسمت از میدان وسایل خاصی وجود دارد و بستن آن محتاج مهارت فراوان بوده است .به عنوان نمونه آویختن و بستن تخته ها ی نیم دایره و بزرگ و سنگین زیر قوس غرفه ها به توانایی و زورمندی زیادی وجود داشته و افراد ورزیده ای به این کار مبادرت داشته اند. این تخته ها که با زرورق و کاغذهای الوان تزیین می شد قوس غرفه ها را از جلو می پوشانید و آن را به صورت مربع در میآورد و بر زیبایی آن می افزود. داخل غرفه نیز به توسط غرفه بند با پارچه های الوان و گاهی مشکی پوشیده می شد و گاه نیز بدنه غرفه ها به وسیله قالیچه تزیین میشد. در هر میدان و تکیه افراد خاصی نیز عهده دار تزیین سقا خانه بودند.

بقیه در ادامه مطلب...
ادامه نوشته

مراسم تعزیه خوانی و نخل برداری ظهر عاشورا | امروز - حسینیه کوشکنو


{ بیرق عزای حسین }


{ عشق حسین کوچک و بزرگ نمی شناسد }


{ آسمان تکیه به دستان تو دارد عباس... }


{ بدون شرح }


{ آبروی آب از آبروی توست سقا... }


{ امید عباس آنگاه نا امید شد که مشک پاره شد }


{ خیمه ها می سوزد و شمع شب تارم شده }


{ و مراسم نخل برداری... }


{ سینه زنی پس از نخل برداری }


{ خورشید ظهر عاشورا چه زود بی فروغ شد }


عکس : مجتبی شاکر اردکانی |

خانه دانشجو برگزار می کند...