قالی اردکان را نباید نوشت بلکه باید فریاد زد

میتونم بپرسم چند سالتونه؟ آیا تا این قد شدی کلمه فرش یا قالی به گوشتون خورده ؟ مسلما خورده، می خوام بپرسم تا به حال به معنی این دو کلمه توجه کردی ؟
فرش یک کلمه کلی است. به هرچیزی که قابلیت پهن کردن را داشته باشد یا قابلیت گستردنی داشته باشد را فرش می نامند، مثل: گلیم، زیلو، حصیر، پتو، چادرشب و قالی.
پس چه خوبه هر وقت بخواهیم در مورد هر یک از اینها حرف بزنیم یا به قصد خرید به بازار برویم نام خودش به کار ببریم، مثل قالی.
یه سوال دیگه، تاکنون به بازار قالی رفتی یا همون بازار فرشی که همه میگن ؟
حالا چون علاوه بر قالی، گلیم و زیلو هم اونجا به فروش میره اشکال نداره بگیم بازار فرش .
خوب بگذریم، سوالم اینه که تاکنون رفتی به بازار فرش ؟
چقدر به منطقه بافت اون قالی که می بینی یا می خری توجه می کنی ؟
همین طور که همه می دونیم ما ایرانی ها اولین قالیباف های دنیا بودیم.
از دو هزار و پانصد سال پیش تا به امروز و امروز مناطق مختلفی از ایران قالیبافی دارند آن هم به سبک و سنت خودشان.
مثل: تبریز، بیجار، همدان، اصفهان، کرمان، مشهد، قم، کاشان و اردکان و ...
همه این ها را گفتم تا به موضوع بحث خودم برسم یعنی قالی اردکان.
مختصرا درباره قالی اردکان برای شما توضیح می دهم.
تا قرن گذشته صنایع دستی شاخص اردکان زنجیربافی، زیلوبافی و کرباسبافی بوده است، اما در اوایل قرن اخیر هنر صنعت قالیبافی وارد اردکان شد، یعنی حدود سالهای 1305-1300، پس نتیجه می گیریم که قدمت قالی اردکان کمتر از یک قرن است.
قالیبافی در اردکان برای اولین بار در اوایل همین قرن در کارگاهی در محله تاریخی وز یبای چرخاب کلید خورد. جالب است بدانید همه بافنده ها آقایان بودند.
خوب بریم سر خصوصیات قالی اردکان:
باز یک سوال، آیا در مورد تقسیم بندی مناطق قالیبافی چیزی می دانید ؟
سه تا بیشتر نیست: قالی های شهری، قالی های روستایی و قالی های عشایری
قالی اردکان در رده قالی های شهری به حساب می آید و فارسی باف هم است.
تعداد رنگها از قدیم تا به امروز از 16-17 تا بالا نمیرود، رنگبندی های مختلف در زمینه های لاکی، کرم، سبز، مسی وسرمه ای.
آن زمان هنرمندان قالیباف اردکان زیر نظر اساتیدی از کرمان و یا یزدی هایی که خود زیر نظر کرمانی ها کار می کردند قالیبافی را آغاز کردند.
خوب پس نتیجه می گیریم که اولین طرح هایی که در اردکان بافته شده طرح های کرمان بوده است.
از همان روزهای اول هنرمندان قالیباف اردکانی سعی بر این داشتند که در تاریخ 2500 ساله قالی ایران سری بیرون بیاورند و الحق که توانستند.
یه چند سالی گذشت تا اینکه پای زنان و دختران در پشت دار قالی باز شد وآقایان جای خود را کاملا به آنها دادند.
انگار آنها مادرزادی قالیباف بودند.
ای کاش استاتید قالی به جای اینکه وقت خود را در مناطق دیگر بگذارند سال ها پیش به اردکان می آمدند.
واقعا چه کسی می دانست چنین استعدادی در دل کویر نهفته است ؟!
با ورود زنان و دختران در عرصه قالیبافی پای قالی کاشان نیز در اردکان باز شد.
چند سالی طرح های کاشان در اردکان بافته شد، در همین حال بود که فرش نایین با سرعت برق وارد اردکان شد و توانست در دل قالیبافان و تجار اردکانی جایی باز کند.
فرش کرمان هم دیگه رخت بر بسته بود و عازم دیار خود بود.
عرصه عرصه رقابت طرح های کاشان و نایین بود.
این رقابت چند سالی طول کشید تا اینکه طرح های کاشان توانست تقریبا 90 درصد دارهای قالی اردکان را از آن خود کند.
قالی کاشان شد پدر خوانده ی قالی اردکان و او را زیر پروبال خود گرفت.
کیفیت و زیبایی قالی اردکان به حدی رسید که هر کجا که اسم قالی کاشان بود در کنارش قالی اردکان هم بود.
در طول همین مدت 80-90 سال، قالی اردکان توانست از لحاظ طرح ،رنگبندی، زیبایی و کیفیت بافت در استان حرف اول را بزند.
طولی نکشید فروشگاهای خارج از کشور هم پر شد از قالی اردکان مثل: آلمان، استرالیا، سوئد، آمریکا و برخی کشورهای عربی.
توی بازارهای فرش هم که گذر می کردی همه از قالی اردکان می گفتند وکیفیت آن. توی نمایشگاها در کنار قالی های تبریز و کاشان برای خودش جایی باز کرده بود.
اینکه هی میگم قالی اردکان این طور بوده و اونطور بوده این نیست که امروز نیز به این صورت نیست بلکه با اقتدار جایگاه خود را حفظ کرده و خواهد کرد. بگذریم از اینکه امروزه کلا بازار فرش تعریفی نیست!
پس دعوت می کنم هر وقت قصد خرید قالی دستباف را دارید حتما سری به اردکان بزنید مطمئن باشید پشیمان نمی شوید. آغوش گرم قالیبافان اردکانی پذیرای شما ایرانیان عزیز بوده وهست.
شما هم اردکان و قالی اردکان را فراموش نکنید. مرا ببخشید که توی این متن چندین بار نام قالی اردکان آورده ام. قالی اردکان لیاقت بیشتر از اینها را دارد.
قالی اردکان را نباید نوشت بلکه باید فریاد زد.

مصطفی هاتفی اردکانی

برگرفته از: خبرگزاری جمهوری اسلامی / ایرنا

آیین رونمایی از کتاب « روزها» اثر دکتر اسلامی ندوشن در یزد برگزار می شود.

مجموعه چهار جلدی کتاب «روزها» سرگذشت زندگی نویسنده و صاحب‌نظر شهیر ایرانی، دکتر محمّدعلی اسلامی ندوشن است که جلد نخست آن در سال 1363 به چاپ رسیده و بارها تجدید چاپ شده است. خود زندگی‌نامه اسلامی ندوشن از چهار تا چهارده سالگی یعنی 1308 تا 1318 را در بر می‌گیرد و جلد دوم خاطرات نویسنده را از1318  تا 1323 را بیان می‌کند و در جلد سوم صاحب «روزها» مجموعه دریافت‌های خود را از زندگی در سال‌های 1323 تا 1334 ترسیم کرده است. مجلّد چهارم که از 1334  تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در بر می‌گیرد، در بر دارنده‌ی زندگی‌نامه خودنوشت این استاد به‌نام و صاحب سخن عرصه‌ی فرهنگ و ادب این سرزمین است که درسال جاری به زیور طبع آراسته شده است. به همّت جمعی از دوستان اهل فرهنگ و ادب مجلسی نیز در رونمایی این کتاب در دهم اسفند سال جاری در یزد، در سالن آمفی تئاتر کتابخانه‌ی بزرگ وزیری جهت تجلیل و تحلیل این اثر ماندگار برپا می‌گردد که با حمایت مجموعه‌های فرهنگی همچون بنیاد میبدی، انجمن چارسوق کویر اردکان و گنجینه حسین بشارت نیز همراه گردیده است.

 

ادامه نوشته

اولین مرحله از طرح ملی گردشگری هویتی برگزار شد، بازدید از معدن چادرملوی اردکان

اولین مرحله از طرح ملی گردشگری هویتی که برگزاری آن در استان یزد بر عهده انجمن چارسوق کویر اردکان است، روز ۵ شنبه ۱۹ بهمن ماه برگزار شد. در گام نخست تعدادی از اعضای انجمن با هماهنگی های قبلی صورت گرفته به مجتمع معدنی و صنعتی چادرملوی اردکان رفتند و طی بازدیدی دو ساعته با مراحل مختلف تولید کنستانتره آهن که خوراک اصلی واحدهای مهم تولیدی فولاد در کشور است، آشنا شدند.
با همراهی و همکاری روابط عمومی محترم چادرملو، از اولین مرحله چرخه تولید، که معدن می باشد تا آخرین مرحله که فرآوری و بارگیری محصول نهاییست، مورد بازدید اعضای انجمن قرار گرفت و در هر مرحله متخصصین هر واحد به ارائه توضیحات لازم پرداختند. صرف ناهار و ادای فریضه ظهر و عصر در امامزاده ساغند پایان بخش این بازدید بود.

بقیه تصاویر در ادامه مطلب...

ادامه نوشته

نگارخانه 22 | به مناسبت 22 بهمن

نگارخانۀ این هفته اینبار، نه به یک بنا یا مکان تاریخی و دیدنی و یک عکس جدید با دوربین و عکاس حرفه ای، بلکه به یک واقعه یا میراث معنوی ای اشاره دارد که توسط یک عکاس آماتور گرفته شده است. میراثی که هنوز بیش از سی و اندی سال سن ندارد، ولی باز نام «میراث» برازندۀ اوست. چون هم به ارث رسیده، هم با ارزش است و هم باید که حفظ شود. منظورم همان میراث انقلاب اسلامی ایران است. عکس فوق برای اولین بار است که منتشر می شود و مربوط است به یک راهپیمایی. یک راهپیمایی در محرم سال 1357. این عکس در روستای حاجی آباد زرین در همان سال توسط آقای علی اصغر اردکانی گرفته شده است. و اما داستان این عکس...!
در محرم سال 57 تعداد زیادی از اهالی روستای حاجی آباد اردکان با دو دستگاه کامیون! برای رساندن صدای انقلاب به روستا ها و شهرهای اطراف، اینبار راهی خور و بیابانک می شوند تا در آنجا راهپیمایی کنند. یکی از عمده دلایل انتخاب خور و بیابانک به گفتۀ آقای اردکانی، این بوده است که هنوز در آن مناطق، تعداد زیادی از مزدوران و سرپردگان نظام شاهنشاهی حضور داشته اند و چنان جو خفقانی در خور و بیابانک ایجاد کرده بودند که در بین مردم معروف بوده که « مردم خور و بیابانک همه شاهی هستند، تا جایی که وقتی شعار می دادند « مرگ بر شاه »، خور و بیابانکی ها می گفتند « مرگ بر خودتان! ». آنها برای شکستن این جو، خور و بیابانک را انتخاب کردند.
البته حاجی آبادی ها با پیش بینی درگیری احتمالی با گارد شاهنشاهی، چوب و چماق و حتی اسلحه هم با خود برده بودند تا در صورت درگیری با مزدوران پهلوی از خود دفاع کنند که با توجه به صلاحدید بزرگانی که همراه جمع بوده اند، درگیری صورت نگرفته است.
القصه، این عکس بعد از بازگشت مردم حاجی آباد به روستا در حین راهپیمایی در روستای حاجی آباد گرفته شده است.
یک نکته: مسئولین عزیز، انقلاب اسلامی ایران نتیجه یک خیزش بزرگ مردمی است که در سراسر ایران به وقوع پیوسته است. مسئولین گرامی، این انقلاب متعلق به همه مردم ایران است، با هر قوم و تیپ و سن و مذهب و جایگاه اجتماعی. این انقلاب فقط مال پایتخت و مرکز استان و گروه خاصی نیست! لطفا این مهم را مد نظر خویش قراردهید. این انقلاب مال همه است. به تیپ و قیافه و مو و سن و سال تظاهرات کنندگان خوب توجه کنید! احتمالا یک سری چیزها دستگیرتان شود، احتمالا!!

محمد پورروستائی اردکانی |

برگزاری طرح ملی گردشگری هویتی

 

از مدت ها قبل انجمن چارسوق کویر، بازدید از طرح های عظیم صنعتی و معدنی را به عنوان بخشی از فعالیت های گردشگری مورد تاکید قرار داد و قدمهای اجرایی هم در این زمینه برداشت. همانگونه که پیشتر نیز گفته شده بود، باور ما بر این است که گردشگری صنعتی، آینده گردشگری این منطقه خواهد بود. در ادامه این فعالیت ها و برای انجام هرچه بهتر این بازدیدها، اداره کل ورزش و جوانان استان یزد برای اجرای "طرح ملی گردشگری هویتی"، که تقریباً همین اهداف را پیگیری می کند، انجمن چارسوق کویر را به عنوان مجری آن در استان یزد برگزید.
براساس بند هشتم سومین مصوبه جلسه سی ودوم شورای عالی جوانان مورخ 3/11/1387 ، برگزاری اردوها و بازدیدهای هویت آفرین به عنوان یکی از برنامه های تقویت هویت ملی جوانان به تصویب رسیده است که در این راستا بازدید از دستاوردهای عظیم علمی و صنعتی انقلاب اسلامی برای جوانان در اولویت قرار دارد.
در این بازدیدها که آغاز آن از دهه مبارک فجر خواهد بود و تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت، جوانان علاقمند به صورت گروهی از برخی از مهمترین پروژه های استان یزد بازدید نموده و از نزدیک با دستاوردهای انقلاب اسلامی آشنا خواهند شد. شیوه اجرای این طرح به صورت های زیر خواهد بود:
نخست، با اطلاع رسانی و اعلام فراخوان به ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان، از جوانان علاقمند هر شهرستان جهت بازدیدها ثبت نام به عمل خواهد آمد. در صورت به حد نصاب رسیدن ثبت نام در هر شهرستان (حداقل 20 نفر) برنامه بازدید مجزایی برای آنان اجرا خواهد شد و در صورت به حد نصاب نرسیدن تعداد، علاقمندان می توانند در بازدیدهای برنامه ریزی شده که حرکت آن از مرکز استان خواهد بود به صورت انفرادی شرکت کنند.
دوم، اطلاع رسانی و اعلام فراخوان به سمن های فعال خواهد بود که در صورت علاقمندی هر سمن و در صورت به حد نصاب رسیدن تعداد ثبت نام کنندگان، برنامه بازدید برای آن سمن ها برگزار می گردد.
سوم، با هماهنگی انجام شده با برخی از دانشگاهها و مدارس، بازدیدهایی خاص این قشر از جوانان نیز برنامه ریزی شده است که طبق برنامه زمانبندی شده، اجرایی خواهد شد.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می توانند با شماره تلفن 7250755-0352 تماس بگیرند.


ایسنا: بافت تاریخی اردکان را با زدن انگ بی‌دینی تخریب می‌کنند |

همایش بزرگداشت میرصالح اردکانی به زمانی دیگر موکول شد

با توجه اطلاع رسانی قبلی صورت گرفته در خصوص برگزاری همایش بزرگداشت میر صالح اردکانی در بهمن ماه، به اطلاع می رساند برای انجام پاره ای از هماهنگی های مورد نیاز جهت هرچه با شکوه تر برگزار شدن مراسم و استفاده از تمام ظرفیتهای پیش رو، این مراسم به زمان دیگری موکول شد که متعاقبا اعلام میگردد.
از همه پوزش می خواهیم.

روابط عمومی انجمن چارسوق کویر |

CHN گزارش میدهد: اردکانی‌ها نگران از تخریب دوباره خانه‌های ایلخانی

پشت تاریخ دوره ایلخانی یکبار دیگر به خاک مالیده شد، گویا اینبار نوبت به اردکان، بافت زنده و ثبت شده یزد رسیده است. اجرای طرح توسعه حسینیه کوشک‌نو و تخریب ‌خانه‌های دوره ایلخانی بار دیگر صدای فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی را بلند کرد.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ چندی پیش فعالان میراث‌فرهنگی اردکان اعلام کردند که قرار است  5 خانه تاریخی با اجرای طرح توسعه کوشک‌نو تخریب شود. خانه‌هایی که هرچند امکان سکونت در آن‌ها وجود نداشت اما متعلق به دوره ایلخانی و از قدمت تاریخی برخوردار بود.
اما پس از رسانه‌ای شدن این اتفاق، اداره کل میراث‌فرهنگی یزد با اعلام اینکه شخصی به‌نام (ح. ف) عضو هیات امنای حسینیه کوشک‌نو اقدام به تخریب یک خانه قدیمی در ضلع غربی حسینیه کرده صحت اخبار منتشره را تایید کرد.
این درحالی است که حسینیه کوشک‌نو یکی از قدیمی‌ترین حسینیه‌های شهرستان اردکان است که در یکی از قدیمی‌ترین محلات اردکان قرار دارد. این حسینیه در ادوار مختلف تاریخی دستخوش تغییرات شده است اما اصلی‌ترین آن مربوط به تخریب کلی حسینیه در جریان احداث خیابان در سال 1338 بوده است.
«محمد پورروستائی اردکانی» رئیس هیئت مدیره انجمن چارسوق کویر اردکان در اینباره به CHN می‌گوید:«حسینیه کنونی شامل یک ساختمان آجری دو طبقه و یک سوله فلزی است که در ایام محرم در آن عزاداری بر پا می‌شود. حدود یک سالی است که هیئت امنای این حسینیه خبر از طرح بزرگی می‌دهند. قرار است این دو سازه فعلی علی رغم اینکه هنوز چند سالی از ساخت آن نمی‌گذرد و هزینه بسیاری از محل کمکهای مردمی برای آن شده است، تخریب و حسینیه جدیدی در مکان فعلی احداث شود».
این فعال میراث‌فرهنگی می‌افزاید: «این داستان از آنجایی رنگ و بوی میراثی به خود می‌گیرد که با توجه به طرح تهیه شده کنونی تخریب ساختمان‌های جدید کفاف زمین مورد نیاز را نمی‌دهد و باید مقدار بیشتری زمین جهت اجرای طرح جدید اختصاص پیدا کند به همین دلیل  قرار است این زمین از تخریب چندین خانه قدیمی تامین شود که درست در ضلع شمالی و غربی این حسینیه قرار دارد».
بافت تاریخی اردکان در سال 1385 به شماره 10845 به مساحت 50 هکتار در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته و طبق قوانین جهت هرگونه دخل و تصرف و تغییر باید از میراث فرهنگی مجوزهای لازم اخذ شود. اما طبق گفته پورروستایی هیئت امنای این حسینیه تا کنون بدون هیچ گونه هماهنگی با میراث فرهنگی اردکان خانه تاریخی را از بین برده و قصد تخریب چندین خانه دیگر را هم دارد.
این درحالی است که بافت تاریخی اردکان به‌عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین بافت‌های تاریخی اردکان هنوز هم دارای حیات است و مردم در آن زندگی می‌کنند و این خصیصه وجه تمایز این بافت با سایر بافت‌های سراسر کشور است که ضرورت حفظ و احیای آن را دوچندان می‌کند.
پورروستایی با بیان اینکه بافت تاریخی اردکان از چندین لایه تاریخی تشکیل شده ادامه می‌دهد: بافت اردکان  به مثابه موزه‌ی زنده‌ای است که سیر تکاملی ساخت مسکن و سر پناه از دوران ایلخانی تا قاجار به طور زنده محسوس و ملموس است. در این بافت می‌توان هم خانه ایلخانی پیدا کرد هم صفوی و هم قاجار.
درحال حاضر تمام خانه‌هایی که در مجاورت حسینیه کوشک‌نو قرار دارد درواقع بازمانده‌های خانه‌های دور ایلخانی است  که در طرح توسعه حسینیه قرار دارند. هرچند داخل خانه‌ها قابل سکونت نیست اما سبقه تاریخی آنها به‌قدری متقن و با ارزش است که ضرورت حفظ در درجه اول و مرمت آن درجه دوم ضرورت دارد.
رئیس انجمن چهارسوق کویر اردکان می‌گوید: اگر جلوی این تخریب بزرگ گرفته نشود نه‌تنها قسمتی از با ارزش‌ترین میراث اردکانی‌ها از بین می‌رود که الگویی می‌شود برای تخریب دیگر قسمتهای بافت تاریخی اردکان. البته که بی‌تفاوتی عده‌ای به قوانین کشور هم از دیگر تاثیرات اجرای این طرح بنیان کن محسوب می شود که در جای خود قابل بررسی است.
وی می‌افزاید: درحال‌حاضر مطلع شدیم که به‌طور موقت عملیات تخریب متوقف شده اما با توجه به تجربیات قبلی در صورتی که متولیان این حسینیه موفق به اخذ مجوز‌های لازم نشوند قریب به یقین شبانه دست به تخریب خواهند زد. از این رو برای جلوگیری از این فاجعه هوشیاری بیشتر مسئولین و دوستداران میراث فرهنگی ضروری به نظر می‌رسد.
 
 

گزارش تشریحی ـ تصویری مهر از حوض عباس اردکان!

زیارتگاه حوض عباس اردکان جای خود را به یک بنای مدرن می‌دهد!


بنای تاریخی زیارتگاه حوض عباس محله چرخاب شهرستان اردکان به بهانه انجام فعالیتهای عمرانی جای خود را به یک بنای مدرن می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، زیارتگاه حوض عباس که در محله تاریخی چرخاب واقع شده است به عنوان یکی از اماکن مقدس بافت تاریخی اردکان استان یزد از دوران قاجار به یادگار مانده است.

به تازگی خوره تجدد طلبی و نوگرایی به جان زیارتگاه حوض عباس افتاده و هر روز بخشی ازآن تخریب می شود تا به اصطلاح نوسازی شود. نمونه اش، الحاق بخشی جدیدی به آن است که به رغم تلاش برای رعایت تمام اصول معماری اسلامی و ایرانی، تقریبا هیچ سنخیت و تناسبی با بنای قدیمی آن ندارد. همچنین برای این زیارتگاه قرار است گنبد فلزی و بتنی ساخته شود.
چند روز پیش اما دوباره خبر رسید دیوار سمت شمالی این زیارتگاه کاملا تخریب شده و از پشت آن دیواری آجری و بتنی ظاهر شده است که قبلا از داخل کشیده شده بود. این اقدامات نشان می دهد به تدریج بنای قدیمی زیارتگاه در حال محو شدن و بنایی نو در حال شکل گرفتن است.
دیوارهای ضخیم خشتی و سقفهای دور دار، به بهانه قدیمی بودن بنا جایگزینی به اصطلاح مدرن پیدا می کنند. این درحالی است که می شد با استفاده از یک پروسه ساده سنت را با فناوری های روز تلفیق و کل بنا را مرمت کرد و به وسیله مصالح سنتی و بهره گیری از دانش معماران قدیمی روحی تازه و همگون با بافت اصلی در بنا دمید. با این کار هم قیمت تمام شده این مرمت غیر اصولی کمتر می شد و هم بنای قدیمی از هم نمی پاشید.
با این حال درب قدیمی چوبی زیارتگاه و زنجیر و قفلهای نیاز آن به همراه نمای آجری گرداگرد پنجره طلایی زیارت گاه هنوز پابرجاست.

عکس از مجتبی شاکر اردکانی |

*****
مشاهده اصل خبر به همراه تصاویر



همشهری گزارش می دهد:ترک و نم، بلای جان بی‌رمق خانه مفاخر اردکان |

تنها موزه مفاخر استان یزد این روزها حال و روز خوشی ندارد.

چه بخواهیم، چه نخواهیم، خانه تاریخی خاتمی ها به نوعی حکم هویت را برای ما اردکانی ها دارد و یکی از سرآمدترین بناهای تاریخی شهرستان اردکان است که هر ساله هزاران گردشگر را از سراسر کشور به اردکان می کشاند.
حتی می توان گفت بسیاری از گردشگران خارجی هم بازدید از  این خانه را در سفر به استان یزد و شهرستان اردکان در برنامه خود قرار می دهند و مشتاق دیدن خانۀ آبا و اجدادی به قول خودشان « پرزیدنت خاتمی » هستند.
مضافا اینکه این بنا که به سبک معماری اصیل اردکانی بنا شده چند سالیست که به موزۀ مفاخر تبدیل شده است و بیوگرافی بیش از 60 تن از بزرگان و مفاخر اردکان که همگی به نوعی افتخار ایران در عرصۀ بین المللی هستند در جای جای این خانه نصب شده است تا به همگان بفهماند عنوان فاخر « یونان کوچک ایران زمین » بی جهت به اردکان نسبت داده نشده است.
همۀ این موارد به اهمیت جایگاه این خانه می افزاید و لزوم توجه بیشتر را به مسولین امر گوشزد می کند. خانۀ تاریخی خاتمی ها یا همان موزۀ مفاخر اردکان این روزها اصلا حال و روز خوشی ندارد. شرایط کنونی این خانۀ تاریخی که متعلق به یکی از ابر مردان تاریخ اردکان، حضرت آیت الله خاتمی(ره) است اصلا در شان نام آن بزرگوار نیست.
بسیاری از قسمتهای این بنای ارزشمند نیاز به مرمت اضطراری دارد. رطوبت این روزها بلای جان این خانه شده است و اکثر قسمتها را دچار آسیب کرده است. خصوصا بخش اندورنی خانه و پایاب و زیر زمین را. با توجه به اینکه تا ایام تعطیلات نوروزی فرصتی باقی نماند از مسئولین امر تقاضا داریم با یک برنامه ریزی سریع و حساب شده نصبت به رفع این نقایص اقدام نمایند. 

بقیه عکسها در ادامه مطلب...

مفاخر اردکان بی‌خانه می‌شوند؟ |

خانه خاتمی، میراث در خطر کوچه‌های تاریخی اردکان |

ترک و نم، بلای جان بی‌رمق خانه مفاخر اردکان |

ادامه نوشته

نگارخانه | 21


خانه خاطره ها |
خانه خاتمی |
محمد پورروستائی اردکانی |


نمایش این نگاره بی ربط به پست های بعدی نیست ،منتظر باشید...!

میلاد رسول (ص) مبارک.



انجمن چارسوق کویر اردکان |

میراث‌فرهنگی یزد تایید کرد؛ خانه‌های بافت‌تاریخی اردکان در معرض تخریب

چندی پیش شنیده شد که تعدادی از خانه‌های دوره ایلخانی به‌دنبال اجرای طرح توسعه میدان کوشک‌نو اردکان در معرض تخریب قرار گرفته‌اند. با این حال پیگیری‌های خبرنگار CHN از اداره کل میراث‌فرهنگی یزد حکایت از تخریب خانه‌‌ای متعلق به دوره صفوی داشت. گفته می‌شود هیات امنای کوشک‌نو به‌منظور توسعه حسینیه قصد تخریب چند خانه دیگر را هم دارند.
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ چندی پیش به دنبال اجرای طرح توسعه میدان کوشک‌نو زمزمه‌های تخریب بخشی از بافت تاریخی اردکان هم شنیده شد. گفته می‌شود،این طرح که با هدف گسترش حسینیه میدان کوشک‌نو کلید خورده نزدیک به 5 خانه ایلخانی را مورد هدف قرار گرفته است.
این درحالی‌است که پیگیری‌های خبرنگار CHN از اداره کل میراث‌فرهنگی استان یزد حکایت از تخریب خانه‌ای قدیمی در ضلع غربی حسینیه داشت.
«رسول مشتاقیان»، رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان اردکان در این‌باره می‌گوید: «روز پنج‌شنبه ساعت 3 عصر مورخ 28/10/91 شخصی به‌نام (ح. ف) عضو هیات امنای حسینیه کوشک‌نو اردکان اقدام به تخریب یک خانه قدیمی واقع در ضلع غربی حسینیه کرده است که پس از حضور مراقب آثار عملیات تخریب متوقف شده است».
وی با اعتقاد براینکه خانه تخریب شده در فهرست آثار ملی قرار نگرفته اما در بافت ثبت شده داخل حصار و در مجاورت مسجد ثبتی زیرده اردکان قرار دارد.
مشتاقیان معتقد است، میزان تخریب 50 درصد بوده و قدمت بنا احتمالا صفوی تا قاجار است. در همین رابطه پس از صدور اخطار، شکایت بر علیه نامبرده تنظیم شده و اقدامات حقوقی در این رابطه در حال انجام است. وی می‌افزاید: هیات امنای کوشک‌نو به‌منظور توسعه حسینیه قصد تخریب چند خانه دیگر را نیز دارند.
« رضا ملاحسینی» فعال میراث فرهنگی و عضو انجمن چهارسوق اردکان پیش از این به CHN، گفته بود: « در صورت اجرای طرح توسعه میدان کوشک‌نو اردکان نزدیک به 5 خانه تاریخی متعلق به دوره ایلخانی تخریب می‌شود. این درحالی است که بافت تاریخی اردکان به ثبت ملی رسیده و هر گونه دخل و تصرفی که منجر به تخریب شود خارج از قوانین میراث‌فرهنگی است و خلاف موازین میراث محسوب می‌شود».
این فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، حتی اگر خانه‌های دوره ایلخانی هم سالم نباشند اما از آنجایی‌که حسینیه داخل بافت تاریخی قرار گرفته  تخریب خانه‌های پیرامون آن کاملا خلاف ضوابط میراث‌فرهنگی است.
با این وجود ملاحسینی معتقد است، حسینه چندین مرحله توسعه پیدا کرده و هربار اطراف آن تخریب شده است. طرح توسعه کوشک‌نو فضاهای جدید و قدیم بافت را از بین می‌برد. 5 خانه‌ای که پشت حسینیه قرار گرفته‌اند جزو معدود خانه‌های تاریخی دوره ایلخانی در این منطقه محسوب می‌شوند. با این حال 3 معیار مهم مطرح است. طرح توسعه در بافت ثبت شده قرار است اجرا شود، خانه‌هایی که در معرض تخریب قرار گرفته‌اند بازمانده دوره ایلخانی و قابل مرمت و احیاء هستند.
او می‌افزاید: در این خانه‌ها فردی سکونت ندارد ضمن اینکه میدان کوشک‌نو نیازی به این همه گسترش ندارد. بسیاری از تخریب‌هایی که در ارکان صورت گرفته به‌واسطه اجرای همین طرح‌ها بوده است.


صنعت کهن حلوا ارده و زنجیر سازی اردکان بالاخره به ثبت آثار ملی ایران رسید.

به گزارش روابط عمومي، امورفرهنگي و اجتماعي استان يزد 12 اثر ثبتي استان يزد كه شامل 6 پرونده صنايع دستي و 6 پرونده معنوي استان يزد بود، در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.
سامان کارگر گفت: در هفتمین اجلاس شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار ملی کشور که 12پرونده در حوزه میراث معنوی استان یزد ارائه شد که همگی مجوز شماره ثبت آثار معنوی ملی را دریافت کرد.
معاون ميراث فرهنگي افزود: این پرونده ها شامل: پرونده هاي صنايع دستي چون حصيربافي بافق، زنجيرسازي اردكان، گيوه دوزي و قفل سازي ابركوه،  تركه بافي و چاقو سازي مهريز و پرونده هاي معنوي چون  آداب و رسوم مذهبي به ويژه نخل برداري کریت طبس، مهرجرد میبد و ندوشن، شَدّه برداری احمدآباد اردکان، حلوا ارده اردكان و فن آوری بادگیر در ایران است .
کارگر با بیان اینکه تاکنون 15 اثر معنوی استان به ثبت آثار معنوی ایران رسیده است، تصریح کرد: در مجموع آثار معنوی به ثبت رسیده استان به 27 اثر افزایش یافت.
گفتني است: هفتمين اجلاس شوراي سياستگذاري ثبت آثار کشور به رياست «مسعود علويان صدر» معاون ميراث فرهنگي کشور از دوم تا پنجم بهمن ماه جاري در استان سمنان شهرستان شاهرود  برگزار ‌شد.



مشاهده اصل خبر |
مشاهده تمام آثار به ثبت رسیده اینجا |

نقشه کشیدن برای تخریب معدود خانه‌های ایلخانی

 به گزارش خبرگزاری ایسنا: دبیر انجمن «چارسوق کویر» از در حال تخریب بودن تعدادی از خانه‌های متعلق به دوره‌ی ایلخانی در هسته‌ی اولیه بافت تاریخی اردکان، خبر داد.

رضا ملاحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: هیأت امنای حسینیه‌ی «کوشکنو» در دل بافت تاریخی اردکان، با هدف گسترش این حسینیه، قصد تخریب یکی از معدود باقی‌ماند‌ه‌های بافت تاریخی متعلق به دوره‌ی ایلخانی را با حدود 700 سال قدمت دارد.

او با بیان این‌که بافت تاریخی اردکان در سال 1385 با حدود 50 هکتار مساحت در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، گفت: بیشتر خانه‌های این محوطه به دوره‌ی ایلخانی متعلق است. خانه‌های در معرض تخریب نیز پشت حسینیه‌ی «کوشکنو» قرار دارند و هیچ‌یک از آنها مسکونی نیستند و برخی به حالت مخروبه درآمده‌اند. با این وجود، با توجه به قرار گرفتن آن‌ها در بافت تاریخی اردکان و این‌که جزو معدود بناهای باقی‌مانده متعلق به دوره‌ی ایلخانی هستند، برای انجام هر اقدامی به مجوز اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیاز است.

این دوست‌دار میراث فرهنگی اردکان با تأکید بر قابل احیا و مرمت بودن این خانه‌های تاریخی، بیان کرد: متأسفانه سالم‌ترین خانه‌ی ایلخانی در نزدیکی حسینیه، چند روز پیش به‌طور کامل تخریب شد و آن‌طور که شنیده می‌شود هیأت امنای حسینیه قصد دارد، دیگر خانه‌های تاریخی پشت این حسینیه را برای گسترش آن، تخریب کند.

وی با تأکید بر این‌که بیشترین تخریب‌هایی که در بافت تاریخی اردکان در طول چند سال گذشته انجام شده‌اند، با هدف گسترش حسینیه‌هایی مانند «بازار نو»‌، «دو طفلان مسلم»‌، «علی‌بیک» و «زین‌الدین» بوده است، ادامه داد: حسینیه‌ی «کوشکنو» محوطه‌ی وسیعی در اختیار دارد و به گسترش نیازی ندارد. اگر وضعیت به‌شکل کنونی پیش رود، همه‌ی بافت تاریخی اردکان در چند سال آینده به حسینیه‌هایی با معماری معاصر تبدیل می‌شود.

ملاحسینی افزود: ‌در ماه محرم، هیأت امنای این حسینیه طرح گسترش آن را آماده کرد و به دیگران نشان داد که قصد دارند در این محوطه‌ی تاریخی آن طرح را اجرا کنند. اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از خانه‌های تاریخی اطراف حسینیه‌ «کوشکنو» در بافت تاریخی اردکان به‌طور کامل تخریب می‌شوند.

 

هر دم از این باغ، بری می‌رسد ...

مزاحمید!!

این روزها شنیده شده (حتی فراتر از آن، دیده شده) که به دنبال اجرای طرح توسعه میدان کوشکنو قسمتی از بافت تاریخی که در برگیرنده تعدادی خانۀ تاریخی (احتمالاً متعلق به دوره ایلخانی) است به طور کامل تخریب خواهد شد. ضمن اینکه تمام ستون‌های بتنی که چند سال قبل با صرف هزینه‌ی بسیار از محل کمک‌های مردمی ساخته شده بود به یک باره ویران شد. این متن دلنوشته‌ای است در این باره!

***

رضا ملاحسینی اردکانی |
عکس: مجتبی شاکر اردکانی |

ادامه نوشته

باز هم تخریب....

باز هم تخریب ...
تخریب یک خانۀ قدیمی در بافتی تاریخی ...
باز هم تخریب ...
تخریب یک اثر تاریخی در بافتی که به ثبت آثار ملی رسیده ...
باز هم تخریب ...
تخریب قسمتی از یک هویت ...
باز هم تخریب ...
تخریب یک دنیا خاطره ...
باز هم تخریب ...
تخریب ریشه ، بن ، افتخار ...
به مدد اراده و حس بالای مسئولیت پذیری مسئولین ...!
این داستان همچنان اداره دارد ...
اینجا محله امیری ...
فقط متاسفم ...
برای خودم ، خودمان ، خودشان ...
و برای آیندگان ...

ادامه نوشته

نگارخانه | 20

پنجره ... |
زیارتگاه پیر چک چکو |
مهرداد تاج الدینی |